Woda stanowi około 70 % naszego organizmu. To dzięki niej nasz organizm jest w stanie prawidłowo funkcjonować, a poszczególne narządy – wywiązywać się ze swych zadań. W chwili, gdy w naszej diecie pojawia się zbyt mało wody, zaczynają się spore problemy związane z ogólnym stanem naszego zdrowia oraz z naszym samopoczuciem. O czym warto pamiętać?

Aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować, przeciętny człowiek potrzebuje dziennie około 2-2, 5 litra wody. Osoby aktywnie uprawiające sport muszą zwiększyć ilość wypijanej wody, ponieważ dużo więcej jej tracą podczas pocenia się. Dzięki wodzie możliwy jest proces oddychania, transport substancji odżywczych w organizmie oraz przemiana materii. Woda reguluje jednocześnie temperaturę naszego ciała, pomaga też w usuwaniu z organizmu szkodliwych substancji oraz zbędnych produktów przemiany materii. Woda chroni też narządy i amortyzuje stawy. 

Odwodnienie jest wyjątkowo niebezpieczne

Ze względu na to, jak ważną rolę odgrywa woda w naszym ciele, odwodnienie organizmu jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym, wiążącym się z szeregiem poważnych konsekwencji. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, iż to właśnie brak odpowiedniej ilości wody jest główną przyczyną przemęczenia oraz dolegliwości, jak zaparcia czy bóle głowy.

Nie nawadniaj organizmu kolorowymi napojami

Dlaczego tak wielu z nas naraża się na odwodnienie? Dlatego, że często wypijamy zbyt mało wody, a pragnienie gasimy napojami, które tylko pozornie nawadniają nasz organizm. Picie kawy i czarnej herbaty nie przyniesie nam zbyt wiele korzyści, wręcz przeciwnie – napoje te mogą przyczynić się do jeszcze większych problemów z odwodnieniem organizmu. Warto też pamiętać, że poważnym (i bardzo często popełnianym błędem) jest sięganie po wodę w chwili, gdy zaczyna nam dokuczać pragnienie. W istocie uczucie pragnienia to jeden z objawów odwodnienia – zjawiska, które negatywnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie, ale na wygląd. 

Skutki odwodnienia

Lekkie odwodnienie sprawia, że nasz metabolizm znacznie zwalnia, a mózg przestaje prawidłowo funkcjonować. Brak odpowiedniej ilości wody przekłada się zatem na problem z koncentracją i pamięcią, co może poważnie utrudnić życie tym, którzy pracują umysłowo. Warto zatem mieć zawsze przy sobie butelkę z wodą, z której można co jakiś czas wypić kilka łyków – nawet jeśli nie odczuwamy pragnienia. Jeśli dbasz o ekologię, zaopatrz się w bidon, który jest dostępny w różnych rozmiarach i kolorach. Takie postępowanie pozwoli nam zachować dobrą formę oraz sprawność umysłową.

Podziel się z innymi: